lørdag 28. april 2012

Hull i ørene på barn?

Hvor gammelt skal et barn være før det får hull i øret? Skal et barn i det hele tatt få lov å ta hull i øret?

Vet det er mange meninger om dette. Jeg synes babyer ser utrolig skjønne ut med dette, men ville aldri utsatt mine barn for dette. Men her er vi mødre forskjellige, og det virker ikke som babyene har tatt skade av dette heller! :)

(bildet funnet på google).
Datteren min på 5 1/2 har ikke vært så opptatt av dette før nå nylig. Nå har hun spurt meg flere ganger om hun kan få det. Jeg husker selv at jeg var ca 7 år når jeg fikk, og jeg følte jeg fikk det sent i forhold til de på min alder. Jeg hadde lenge kranglet og arrgumentert med min mor før hun lot meg gjennomføre dette. Jeg vet ikke om det var fordi hun ville være sikker på at dette var noe jeg ønsket, om hun var lei av maset, eller om hun mente jeg først var klar for det da.

Jeg er litt usikker på hva jeg skal la Amalie få gjøre. På en måte har jeg lyst til å gi hun hull i ørene, men på en annen side mener jeg at hun bør være så gammel at hun kan stelle med ørene sine selv (altså passe på at det ikke blir infeksjoner, o.l). Er også redd for at all lekingen i barnehagen vil være med på å gjøre det lettere å få infeksjoner?

Samtidig tenker jeg på gjennomføringen med å ta hullet. Det er ikke akkurat behagelig. Vet noen frisører har begynt å ta på begge sider samtidig slik at barnet ikke skal gå gjennom det to ganger. En frisør jeg snakket med fortalte at de tok begge sider samtidig, fordi de hadde opplevd at barn kom inn for å ta hull i øret, men ombestemte seg halvveis i prosessen. Så om Amalie skal få gjøre det tror jeg at det må bli hos en frisør som tar "alt" på en gang. Men har også vurdert om vi skal gå til en som arbeider med piercing for å få gjort det. Men aner ikke hva som er mest fornuftig. Er så mange meninger om alt, og så mange fordeler og ulemper med alt. Skulle av og til ønske at det fantes et fasitsvar på dette.

(google.no)
I går var vi innom flere frisørsalonger (som jeg hadde hørt positive ting om på forhånd) for å spørre om de hadde muligheter til å ta, men siden det var så sent (rett før stengetid) hadde de ikke mulighet til å gjøre det. Amalie ble veldig skuffet. Før vi gikk innom disse frisørene hadde jeg fortalt hun om at det ville gjøre veldig vondt, osv. Litt for å skremme hun og litt for å forberede hun. Men det virket ikke som hun ble særlig skremt av det. Amalie er en veldig bestemt person, så når hun har bestemt seg for noe pleier hun ikke å gi seg med det første. Så er ikke selve prosessen jeg er mest redd for, men problemene som kan dukke opp etterpå.

Har prøvd å lese litt om det er vanligere at barn får infeksjoner i hullet, osv. Men finner ikke så mye om det. Blir bare mer forvirret jo mer jeg leser. Tror vi får ta det litt som det kommer...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar